#MinJobb

– Norske navn som er rare på engelsk er ikke en ny idè, men Oda løste navnebytte med humor og finesse

Elg-sjefen synes Oda er en av Norges mest spennende merkevarer, med mye uforløst potensiale på sosiale medier.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen - og hva som er god kommunikasjon.

Denne gangen er det byråleder i Elg, Siri Platou som svarer i spalten.

– Hva er tittelen din - og hva går jobben din ut på?

– Jeg er byråleder i SoMe-byrået Elg. Jobben er veldig variert, men mine viktigste arbeidsoppgaver er å sikre at elgene har en bra arbeidsplass og at selskapet vokser i henhold til strategien vår.

– Hva liker du best med jobben din?

– Jeg liker at den er uforutsigbar, kreativ og morsom. Og så har jeg verdens beste kollegaer i Elg (vet det er en klisje, men det er sant!) Å jobbe i byrå kan være hektisk med mange baller i luften og man skal være glad i å multitaske. Men det er nettopp de mange ulike prosjektene og kundene som gjør jobben morsom. Jeg har jobbet i byrå siden jeg var 22 år og nyutdannet, så jeg vet ikke om noe annet. Og jeg elsker byrålivet!

– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?

– Timeføring! Tror mange som jobber i byrå byrå kjenner seg igjen i det, he he. Jeg er heller ikke glad i møter som varer mer enn 1 time, eller lange byråkratiske prosesser. Heldigvis har vi lite av det i Elg.

– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?

– Jeg hadde ingen bevisst strategi på det, veien ble bare til mens jeg gikk. Men etter 15 år i byrå slutter kommunikasjon aldri å fascinere meg. Tenk at et så naturlig og medfødt behov, noen ganger kan være så vanskelig.

– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?

– Oj. Hvor mange kan jeg kan liste opp? Det er mange. Først og fremst må jeg si alle elgene. Og de kule kundene våre som tør å bli utfordret.

I Ahead er det også mange flinke folk som inspirerer meg. Må trekke frem Henriette Leikanger (CEO i HyperRedink) og Kjetil Skogly (CEO i Ahead Group).

I bransjen er det naturligvis imponerende hva Kjetil Try har fått til. Men jeg må også berømme mindre byråer, eksempelvis Astrid Valen i Valen Utvik, som har bidratt til å profesjonalisere SoMe-bransjen. Og gjengen i We Are Live har på imponerende vis gjort et lite event byrå om et til stort reklamebyrå.

Kort oppsummert blir jeg inspirert av flinke folk som er rause med hverandre.

– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?

– Jeg synes Oda (tidligere Kolonial) lagde noen fine reklamefilmer i forbindelse med navnebyttet. Norske navn som er rare på engelsk er ikke en ny idè, men den er løst med humor og finesse. Kudos til Pol og Einar film som står bak. Oda er for øvrig en av Norges mest spennende merkevarer – som har masse uforløst potensiale på sosiale medier.

– Hva er god kommunikasjon?

– Når man klarer å lage kommunikasjon med en snert, gjerne smart humor som treffer mange. Uten at det blir klisjè. Det er vanskelig.

– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?

– Teknologien forenkles og betalingsvilligheten går ned, altså må man effektivere både prosesser og team. I Elg ansetter vi kun multikunstnere - du må være god på mer enn én ting.

Bransjeglidning gjør at mange byråer ligner veldig mye på hverandre, så jeg tror differensiering kan bli utfordrende på sikt. Jeg tror det er viktig å tørre velge noe, og akseptere at du da velger noe bort. Og så heier jeg på byråer som er fargerike og tør å skille seg ut!

Powered by Labrador CMS