Tjuvholmen / The Thief Foto: Thomas Brun / NTB

Nordic Choice-hotell, med hjelp av et performancebyrå, brøt regelverket for konkurranser på Facebook - legger seg flate

– Vi vil sikre at dette ikke skjer i fremtiden på noen av våre konkurranser, svarer kommersielt ansvarlig for Nordic Hotels & Resorts.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tidligere har KOM24 omtalt et tilfelle der hotellet The Hub i Oslo brøt regelverket for konkurranser i sosiale medier. Nå har The Thief, som tilhører samme hotellkjede, gjort nøyaktig det samme.

Følgende regel er nemlig gjeldende for Facebook og Instagram: Du kan ikke be folk tagge seg selv eller venner i innhold du deler.

Etter at KOM24 tok kontakt har hotellet fjernet konkurransen fra sin Facebook-side, og forsikrer om at de fremover skal sørge for at slikt ikke skjer igjen.

– Ønsker alltid å handle korrekt

Hotellet The Thief krever at kandidatene som melder seg på konkurransen må tagge en annen i kommentarfeltet for å delta. Det er ikke innafor Facebooks regler for konkurranser.

Det var mandag denne uken at Clarion-hotellet, The Thief, som også er en del av hotellkjeden Nordic Choice, postet en konkurranse på Facebook.

For å delta i konkurransen krever de at kandidaten følger The Thief- og Nordic Choice-sidene på Facebook, men også at man tagger «en du vil dele denne opplevelsen med».

Sistnevnte bryter altså med Facebooks regler for konkurranser på plattformen.

KOM24 vært i kontakt med Mikael Österlund, som jobber som kommersielt ansvarlig sentralt for Nordic Hotels & Resorts.

Han kan meddele at «Nordic Hotels & Resort ønsker alltid å handle korrekt når det gjelder vår markedsføring, derfor får vi hjelp fra blant annet et ekstern markedsføringsbyrå, Bluebird Media AB».

– Her har vi stolt på deres anbefalinger i dette tilfellet, men innsett at disse anbefalingene ikke var korrekte. Vi har derfor avsluttet konkurransen tidligere og vil sikre at dette ikke skjer i fremtiden på noen av våre konkurranser, skriver Österlund i en SMS.

På spørsmål om de vil fortsette samarbeidet med Bluebird fremover svarer Österlund at «vi har høye krav på de vi samarbeider med og vurderer løpende hvordan de lever opp til våre forventninger. Diskusjonen om avtaler osv tar vi dog direkte med selskapene».

Konkurransen er nå fjernet fra The Thiefs Facebook-side.

– Motsigende informasjon

CEO Magnus Dahlquist i det svenske performancebyrået Bluebird beklager for det som har skjedd og forklarer at de har fått motstridende informasjon om hva som egentlig er de gjeldende reglene.

Han henviser til en artikkel (fra 2013) som Facebook selv tidligere har publisert der byrået har sett at det er OK å tagge personer i innlegg, og han forteller at de har sett Facebooks annonseregler der det står at man ikke skal tagge personer.

– Det er ingen unnskyldninger, men kampanjen var et delt ansvar mellom The Thief , som gjorde utførelsen, og Bluebird, som hadde ansvar for distribusjon. Det er utfordrende for oss som performancebyrå å holde oss oppdatert på hvordan regelverket endres, ettersom dette skjer relativt ofte og uten videre kommunikasjon, bortsett fra de store endringene sier han og legger til:

– Selvfølgelig prøver vi å holde oss oppdatert på alle nye regler og forskrifter som påvirker kanalene vi opererer i, men i dette spesielle tilfellet falt det mellom sprekkene.

– Dette er en ærlig misforståelse og vi ønsker, i likhet med Nordic Choice, å etterleve reglene.

Han legger også til at han vil, på Bluebirds vegne, be om unnskyldning til alle som deltok i konkurransen.

Powered by Labrador CMS