MFU mener at en bruk av godteposer som lokkemiddel som er benyttet i disse annonsene vil appellere særlig til barn

Eventyrfabrikken felt for markedsføring til barn

Utdeling av godteri vurdert som markedsføring i strid med MFUs retningslinjer..

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

MFU mener at en bruk av godteposer som lokkemiddel som er benyttet i disse annonsene vil appellere særlig til barn.

Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) har behandlet en klage på utdeling av godteriposer til barn som en «spandert» gave i tillegg til inngangsbillett til Eventyrfabrikken eller som en gratis utdeling av godteriposer mens barna leker på Eventyrfabrikken.

Eventyrfabrikken annonserte denne utdelingen gjennom Facebook, og utvalget skriver i en melding, at «selv om facebookannonsene primært kan være rettet til foreldre/foresatte, vil en slik utforming av annonser vekke oppmerksomheten til barn som måtte bli eksponert for dem og gjennom sitt innhold appellere sterkt til barn. Facebook har definert en 13 års aldersgrense, men det er kjent at Facebook også brukes av barn under 13 år».

Annonseringen via Facebook har etter utvalgets vurdering en utforming som appellerer til barn gjennom bildebruk, farge og designvalg.

MFU mener at en bruk av godteposer som lokkemiddel som er benyttet i disse annonsene vil appellere særlig til barn, og er i strid med MFUs retningslinjer.

I sitt tilsvar til MFU skriver Eventyrfabrikken ved svenske Busfabriken følgende:

«Vi ber så mye om unnskyldning for at vi har markedsført oss med godteri. Vi visste dessverre ikke at det ikke er tillatt. Vi kommer til å slutte med dette nå».

Powered by Labrador CMS