Bilde fra Oslo Pride Parade tilbake i 2019. Foto: Fredrik Hagen / NTB

Kommentar:

«Fra pride-slacktivist til stolt regnbuekapitalist»

«Det er flott at næringslivet uttrykker støtte og aksept ved å pynte seg med lånte fjær fra Pride-bevegelsen, men det er også mulig strekke seg enda lenger», skriver seniorrådgiver i Kantar.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I disse dager maler norske virksomheter profilen sin i regnbuefarger. Det er flott at næringslivet uttrykker støtte og aksept ved å pynte seg med lånte fjær fra Pride-bevegelsen, men det er også mulig strekke seg enda lenger. Med litt ekstra innsats kan bedriften løftes fra å være en halvhjerta Pride-slacktivist til å bli en stolt regnbuekapitalist. Dette vil tjene både LHBT-sakene og virksomheten din.

Toleranse og inkludering er ikke sesongarbeid

Pride har blitt en folkefest flere steder i landet, spesielt i Oslo. Da følger naturlig nok interessen og engasjementet fra kommersielle aktører. Norske merkevarer flest har kommet seint til festen. Bortsett fra Solo, som tidlig på 90-tallet lanserte en reklamefilm med to menn som kysset, kan jeg ikke komme på én eneste merkevare som har vært spesielt banebrytende i den norske homohistorien. Håper jeg husker feil. Jeg husker hvert fall hvordan anerkjennelsen fra en av Norges største merkevarer varmet et ungt homohjerte. Følelsen av at nå beveger verden min seg fremover.

I dag står heldigvis bedrifter, organisasjoner og offentlige virksomheter i kø for å uttrykke støtte og aksept til kjønns- og seksualitetsmangfoldet ved å delta på festen i juni. Ansvaret for næringslivets manglende LHBT-engasjement i fortida ligger hos gårsdagens næringslivsledere. Arvesynd har aldri ført verden fremover.

Det er likevel fornuftig å plassere merkevaren i et homohistorisk perspektiv før vi planlegger bedriftens aktiviteter under Pride-ukene. Et digitalt besøk i Skeivt arkiv kan for eksempel gi nyttig kunnskap. På strømmetjenestene, særlig hos Netflix og HBO, finnes mye både opplysende og underholdende LHBT-innhold som kan inspirere. Aller viktigst er det å utarbeide en plan som ansatte og kunder merker gjennom hele året. Toleranse og inkludering er ikke sesongarbeid, men en kontinuerlig kamp.

Finn frem til politiske saker

I Norge har vi kommet et godt stykke på vei i kampen for homofiles rettigheter, med både kjønnsnøytral ekteskapslov og et lovfestet vern mot diskriminering. Men fortsatt finnes det mennesker som kjemper en knallhard kamp for å få leve livene sine som den de er. Enkelte grupper trenger støtten din enda mer enn andre.

I land nær oss, som Polen, Russland og Ungarn, har autoritære høyrepopulister vunnet politisk terreng og gått til angrep på rettighetene til LHBT-personer. Heller ikke her hjemme oppleves alle geografiske områder og arenaer som trygge soner. Vi hører dessverre altfor mange historier om trakassering av LHBT-personer og om regnbueflagg som ikke får henge i fred. «Jævla homo» brukes fortsatt som skjellsord, både i skolegården og på fotballbanen. Og ikke minst venter transpersoner på allmenn aksept og grunnleggende rettigheter. Det er altså nok av enkeltsaker å knytte engasjementet opp mot. Dette krever riktignok litt mer innsats (og mot) enn et fargerikt hamskifte i sosiale medier.

Finn fram til saker som passer spesielt godt med bedriftens virksomhet og verdier. Har dere kontorer eller selger varer i de nevnte landene i Øst-Europa, er kampsaken din klar. Har du medarbeidere eller kunder fra miljøer der LHBT-personer opplever hets og trakassering, stå opp for nulltoleranse og likeverd med tydelig adresse til de som undertrykker. Det er vinn-vinn. Saken får oppmerksomheten den fortjener, og bedriften unngår å stå igjen som en kortsiktig Pride-profitør.

Ikke vær redd for å trå feil

Mange, sannsynligvis også markeds- og kommunikasjonssjefer, synes LHBT-universet er uoversiktlig og er redd for å støte minoriteter med bruk av feil begreper eller virkemidler. En ikke helt grunnløs bekymring i lys av såkalt kanselleringskultur, som sporadisk dukker opp i samfunnsdebatten. Da er det viktig å huske på at fenomenet som regel fremprovoseres av kontroversielle utspill, ikke av virksomheter på leting etter et ekte og troverdig LHBT-engasjement.

Kanselleringsangsten må derfor ikke overdrives og bli et vikarierende motiv for et passivt og risikofritt engasjement. Løsningen er uansett enkel. Oppsøk målgruppa for å lære og forstå. Tilegn deg informasjon, på samme måte som du ville gjort med alle andre markedsaktiviteter. For eksempel på nettsidene til Foreningen FRI, eller ved å snakke med ansatte med skeive erfaringer.

Ikke vær redd for å trå feil, gjør heller en innsats for å trå riktig.

Happy Pride!

Powered by Labrador CMS