Koronavarianten av Trøndersk Matfestival som egentlig samler 220 000 publikummere i Trondheim sentrum ble omgjort til Trøndersk Matfestival – Et sted nær deg!. Daglig leder Aslaug Rustad i Oi! Trøndersk Mat og Drikke og daglig leder Jon Uthus i Næringsforeningen i Stjørdalsregionen står utenfor Lykkemat sin stand.

Arrangerer festivaler som trekker flere hundre tusen gjester, men etter korona er de redde for å reklamere med for mye folk på bildene

– Korona har gjort noe med oss, og det må vi som kommuniserer huske.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I forbindelse med årets planlegging av Trøndersk Matfestival og Bryggerifestivalen i Trondheim, tror kommunikasjonsleder Silje Kolaas i Oi! Trøndersk Mat og Drikke at de må tenke nytt når de nå skal kommunisere rundt årets arrangement. Hun tror særlig de som arrangerer festivaler og samler mye folk burde ta enkelte grep for å vise at de er ansvarlige arrangører.

– Folks frykt for å bli smittet av korona gjør at vi tenker annerledes og oppfatter ting annerledes. Gode festivalbilder som viser folk tett i tett, som koser seg på festival, er nødvendigvis ikke like gode festivalbilder lengre, sier Kolaas.

Tenke nøye over bildevalg

Kolaas tror de som arrangør kan framstå som uansvarlig, og at publikum kan oppleve det som utrygt når det reklameres for en festival med et bilder som viser en tid før korona. Det kommuniserer at man ikke tar smittevern på alvor. Selv om motivet viser god stemning, tror hun likevel det er lurt å tenke nøye over hvilke bilder som blir brukt for å reklamere for ulike arrangementet.

– Jeg tror at vi i underbevisstheten oppfatter at et arrangement virker utrygt om det brukes bilder av et fullstappet område med folk tett i tett. Korona har gjort noe med oss, og det må vi som kommuniserer huske, sier hun.

Silje Kolaas tror alle arrangører av ulike arrangementer må tenke nytt framover når det gjelder bildekommunikasjon. Folk skjønner at det er tatt i den tid før korona, likevel ligger det i underbevistheten at det er utrygt.

Holder igjen kommunikasjon

Oi! Trøndersk Mat og Drikke er selskapet bak Trøndersk Matfestival og Bryggerifestivalen i Trondheim, som er landets største. I 2019 var det til sammen 250 000 publikummere på de to festivalene. I fjor måtte de avlyse festivalene i Trondheim, men utviklet da en desentralisert matfestival; Trøndersk Matfestival – Et sted nær deg!

– Da fikk vi matprodusenter og reiselivsaktører til å invitere «hjem» til seg. Slik at festivalfølelsen ble spredt over hele fylket og folk kunne få festivalfølelse i sitt nærområde. Denne koronavarianten tar vi med oss i år også, sier Kolaas.

På grunn av den usikre situasjonen rundt pandemien tar det nå lengre tid å planlegge og få godkjent planer fra Trondheim kommune.

– Vi må søke inn området vi ønsker å være på, hvor mange publikummere vi kan ha, skjenkebevilling og generelt hvilke rammer vi kan arrangere under. Først da får vi vite om vi i det hele tatt kan arrangere, sier Kolaas, og oppfordrer arrangører til å ikke gi opp.

Jeg tror rett og slett det er viktig for folkehelsa at vi som arrangører er kreative og finner løsninger på våre arrangement. Jeg beundrer de som tør å arrangere i pandemien.

Bilde sier mer enn tusen ord

Kolaas oppfordrer arrangører til å være tydelige på smittevern og gi god informasjon rundt dette. Men da er bildet som brukes til budskapet svært viktig.

– Et bilde sier mer enn tusen ord. Koronapandemien har gjort noe med oss. Før tenkte vi ikke på smittevern når vi skulle ut blant folk, nå tror jeg folk tenker seg om flere ganger. Der ligger i ryggmargen vår og da absorbere vi informasjonen vi får fra bildene, uten at vi nødvendigvis analyserer det i sammenheng med teksten, sier Kolaas.

– Jeg tror vi har et nytt smittevernsfilter, hvor vi ønsker å føle oss trygg å unngå og bli utsatt for unødvendig smitterisiko.

Powered by Labrador CMS