Moderne meteorologi krever håndtering og analyse av enorme datamengder, og byr på store og spennende faglige utfordringer.
Helt fra 1866 har norske meteorologer stått sentralt i utviklingen av faget, og vi er i dag et ledende internasjonalt fagmiljø.
Om stillingen
Er du rå på sosiale medier, glad i å skrive og ønsker å sette dagsorden på værfronten? Da vil du trolig trives på Meteorologisk institutt!
Vi er på jakt etter en person som kan jobbe strategisk og kreativt med sosiale medier for å bidra til vårt samfunnsoppdrag om å sikre liv og verdier.
Arbeidsoppgaver
Du kommer til å lede vår værredaksjon der du har ansvar for et team av meteorologer og klimaforskere. Redaksjonen følger værsituasjonen tett og har som hovedoppgave å lage godt vær- og klimastoff til våre sosiale mediekanaler.
I redaksjonen vil du jobbe med kontoene @meteorologene på Twitter (ca. 68 000 følgere), Yr på Facebook (ca. 130 000 følgere) og Yrbilder på Instagram (ca. 29 000 følgere). Meteorologisk institutt står bak Yr sammen med NRK, og bruker disse kanalene aktivt til å dele viktig informasjon om værsituasjonen. Primærmålgruppen på Twitter er journalister, og det er derfor viktig at du kan vurdere nyhetsverdien i det vi deler.
I tillegg til å produsere innhold vil en av arbeidsoppgavene dine være å videreutvikle kanalene vi bruker og identifisere nye muligheter. Vi ønsker å nå folk i alle aldre der de er, og et viktig satsningsområde for oss fremover er å nå en yngre målgruppe.
Meteorologisk institutt er en forskningsdrevet institusjon, og i tillegg til værredaksjonen har vi en egen klimaredaksjon hvor kommunikasjonsrådgivere samarbeider med forskere og TV-meteorologer om forskningsformidling. Vi har mer enn hundre forskere på instituttet og dermed mye godt forskningsstoff å formidle. Din jobb blir også å bidra til å finne gode vinklinger og formidle klimaforskningen i våre kanaler.
Du vil være en av fem ansatte i kommunikasjonsavdelingen, hvor du også bidrar i det daglige arbeidet i avdelingen. Dette innebærer blant annet internkommunikasjon, kommunikasjonsbistand til kollegaer og oppfølging av eksterne brukerhenvendelser. Vi har et godt og hyggelig arbeidsmiljø med høyt tempo.
Som kommunikasjonsrådgiver rapporterer du til kommunikasjonssjef.
Kvalifikasjonskrav
du er god på å jobbe strategisk, kreativt og analytisk med sosiale medier
du har relevant høyere utdanning eller erfaring som kommunikasjonsrådgiver, digital markedsfører og/eller journalist
du kan vurdere hva som er godt stoff og interessante nyhetsvinklinger
du kan sette deg raskt inn i kompliserte temaer og gjøre det om til god formidling
du tenker på målgrupper når du skal formidle og skreddersyr budskapet til disse
du er flink med mennesker og har evne til å skape godt samarbeid
du er opptatt av å formidle klimakunnskap
du har et godt blikk for visuelle virkemidler tilpasset sosiale medier
du er en habil fotograf og videoredigerer og behersker Adobe-programmer som Photoshop, Premiere Pro eller Rush og InDesign
Vi tilbyr
faglige utfordringer i et trivelig miljø
gode muligheter for egenutvikling
et moderne teknologisk miljø
sentrumsnært arbeidssted på Blindern i Oslo, nær knutepunkt for trikk og t-bane
lønn som rådgiver etter det offentlige regulativ i lønnsspenn for tiden kr 553 500 - 636 700 pr. år etter kvalifikasjoner, men for spesielt kvalifiserte kan høyere lønn vurderes
medlemskap i Statens pensjonskasse som er en av landets beste pensjonsordninger med gunstig boliglån og gode forsikringsordninger
6 måneders gjensidig prøvetid
Tilleggsinformasjon
Vi legger vekt på mangfold og oppfordrer derfor alle kvalifiserte til å søke jobb uten hensyn til alder, kjønn, funksjonsevne, nasjonal eller etnisk bakgrunn. MET deltar i statens inkluderingsdugnad og har som mål å få flere med hull i CV-en eller nedsatt funksjonsevne ut i arbeid. Opplysninger om hull i CV eller nedsatt funksjonsevne kan brukes til rapporteringsformål.
Dersom en søker ønsker å reservere seg fra en offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt om ikke å bli oppført på søkerlisten. Hvis ønsket reservasjon ikke vil bli tatt til følge vil søkeren bli varslet om dette før offentlig søkerliste utformes.