Den nasjonale filmkommisjonen søker kommunikasjons- og innholdsprodusent
Bli med og vis verden Norge som filmnasjon!
PublisertSist oppdatert
Informasjon om stillingen:
Stillingstype: Vikariat
Arbeidssted: Bergen
Søknadsfrist: 7. november
Om arbeidsgiver:
Den Nasjonale Filmkommisjonen er en stiftelse som ble etablert i 2020, med hovedkontor i Bergen. Oppdraget er å markedsføre Norge som innspillingsland, motivere utenlandske produsenter til å legge produksjonen av sine filmer og dramaserier hit, samt tilrettelegge for utenlandske filmproduksjoner i Norge. Kommisjonen fungerer som et bindeledd mellom den norske og internasjonale film- og TV-bransjen og bidrar til å oppfylle målet om en profesjonell filmindustri med sunn økonomi og sterke filmregioner. Den skal også gi økt erfaring og kunnskap i den norske filmbransjen, og stimulere til vekst og økt internasjonalt samarbeid. For å kunne ivareta formålet på en uavhengig og fri måte, er driften av Den Nasjonale Filmkommisjonen finansiert av tilskudd fra Staten.
Den nasjonale filmkommisjonen (Norwegian Film Commission) søker en engasjert historieforteller og innholdsprodusent som kan styrke vår internasjonale profil og øke synligheten mot globale film- og TV-produsenter.
Om oss
Den nasjonale filmkommisjonen er en uavhengig stiftelse med statlig definert oppdrag: å markedsføre Norge som produksjonland for film og motivere internasjonale produsenter til å legge sine produksjoner hit. Vi er bindeleddet mellom norsk og internasjonal bransje og har et lite, profesjonelt team i Bergen – med global rekkevidde.
Om stillingen
Du får det operative ansvaret for vår digitale kommunikasjon og innholdsproduksjon, i tett samarbeid med daglig leder. Målet er økt internasjonal synlighet, trafikk og kvalifiserte henvendelser fra produsenter og samarbeidspartnere.
Arbeidsoppgaver
Produsere og publisere innhold til sosiale medier, nettside og nyhetsbrev (tekst, foto, video).
Planlegge, gjennomføre og optimalisere kommunikasjons- og SoMe-aktiviteter mot definerte målgrupper (LinkedIn/Meta, nettside).
Sikre en tydelig og konsistent merkevare og et helhetlig budskap i all ekstern kommunikasjon.
Analysere effekt (reach, engasjement, trafikk/konvertering) og rapportere resultater – inkl. forslag til forbedringer.
Bidra i planlegging og kommunikasjon rundt arrangementer, festivaler og bransjeaktiviteter nasjonalt og internasjonalt.
Utarbeide presentasjoner og markedsmateriell til møteplasser og kampanjer.
Bygge og vedlikeholde relasjoner med relevante medier, innholds- og bransjeaktører for å løfte Norge som produksjonsland.
Utarbeide pressemeldinger, håndtere mediehenvendelser og proaktiv PR overfor bransje- og fagpresse.
Noe reise- og kveldsarbeid må påregnes.
Kvalifikasjoner
Utdanning innen kommunikasjon, journalistikk eller markedsføring (relevant erfaring kan kompensere).
Erfaring med innholdsproduksjon og publisering i digitale kanaler, inkl. enkel filming/klipping og design.
Dokumentert erfaring med å drifte og utvikle SoMe-kontoer (særlig LinkedIn/Instagram) og skrive treffsikre tekster.
God forståelse for målgrupper, innsikt og analyseverktøy (LinkedIn/Meta, Google Analytics m.fl.).
Svært gode norsk- og engelskkunnskaper, skriftlig og muntlig.
Erfaring fra film/kultur/kreative næringer er en fordel, men ikke et krav.
Presseerfaring (pressemeldinger, pitching) er et pluss.
Verktøy/tekniske ferdigheter
Erfaring med Canva og Sprout Social (eller lignende analyseverktøy)
Grunnleggende videoredigering (f.eks. CapCut eller Premiere).
Trygg på Google Workspace.
Kjennskap til Sanity er en fordel.
Personlige egenskaper
Selvstendig, strukturert og leveringsdyktig.
Kreativ historieforteller med visuell teft og strategisk blikk.
Gode samarbeidsevner og relasjonsbygger på tvers av miljøer og nivåer.
Analytisk og nysgjerrig – tester, måler og forbedrer.
Vi tilbyr
Vikariat i 100 % stilling 01.03.2026–01.02.2027, med mulighet for forlengelse.
Variert arbeid i en liten nasjonal organisasjon med stort internasjonalt nedslagsfelt.
Kontorplass i lyse lokaler i Bergen sentrum og fleksibel arbeidstid.
Faglig utvikling og deltakelse på relevante kurs og nettverk.
Gode pensjons- og forsikringsordninger.
Slik søker du
Send kort motivasjonstekst, CV og 2–3 arbeidsprøver (tekst, foto eller video). Tekst må være på engelsk. Søknaden sendes via Finn.no innen 07.11.2025.