UNICEF er verdens største hjelpeorganisasjon for barn. I over 190 land jobber vi for at barn skal overleve, vokse opp og utvikle sitt fulle potensial – beskyttet fra vold og overgrep. Vi tror at fremtiden tilhører dem med størst tro på at den kan endres. Derfor jobber vi også med å endre strukturen i samfunn hvor barns beste ikke blir ivaretatt. I UNICEF Norge vil du få unik innsikt i humanitære utfordringer verden står overfor, samt kjenne på gleden av selv å være en del av løsningen. Som en del av UNICEFs markedsavdeling vil du få muligheten til å delta på internasjonal seminarer og workshops, hvor du får sjansen til å dele erfaringer og lære av eksperter innenfor flere av våre ulike fagfelt. Over hele verden, fra de mest belastede områdene i utrygge land, til utfordringer i rike land som Norge, kjemper vi for å sikre barns rettigheter og beskytte de mest sårbare mot overgrep.
Vikariat som kommunikasjons-sjef
Markeds- og kommunikasjonsavdelingen (Markom) i UNICEF Norge har nylig blitt organisert som en samlet avdeling, og som Kommunikasjonssjef skal du sammen med Markom sørge for synlighet ovenfor givere og politiske aktører. Rollen er en operativ rolle som har det faglige ansvaret for kommunikasjonsaktiviteter i UNICEF Norge, både internt mot organisasjonen samt eksternt mot medier og presse. Rollen har personal- og fagansvar for tre roller som inngår i kommunikasjonsteamet; to kommunikasjonsrådgivere og en webredaktør. Vikariatet går fra desember 2023- desember 2024.
Arbeidsoppgaver og ansvarsområder:
Koordinere kommunikasjonsarbeidet for å styrke UNICEF som merkevare i tråd med den overordnede strategien
Aktivt drive med medieinnsalg og håndtere mediehenvendelser løpende
Søke og samle inn informasjon fra UNICEF globalt og lage innhold på komplekse temaer og kunne briefe andre kolleger på de viktigste punktene
Produsere tekst og innhold til organisasjonens flater (for eksempel kronikker, artikler og pressemeldinger)
Bidra i moderering og overvåking av sosiale medier
Kommunikasjonsfaglig støtte til pressetalspersoner i organisasjonen, og rådgiver til UNICEF Norges ledergruppe i kommunikasjonsspørsmål
Ansvarlig for medietrening og hjelp til forberedelser for pressetalspersoner i organisasjonen
Videreutvikle UNICEF Norges kommersielle PR-arbeid, og bidra til synergier mellom kommunikasjons- og markedsaktiviteter
Som en del av UNICEF Norge er du ansvarlig for å bidra til fundraising for våre programmer
Korrekturlesing og rådgiving på innhold til utgående kommunikasjon fra de ulike markedsavdelingene (næringsliv, privatmarked og politisk påvirkning)
Bistå i planlegging, promotering og live oppdatering i sosiale medier av seminarer og andre eventer (for eksempel Arendalsuka og lansering av U-report)
Analysere og rapportere på medie-data om UNICEF og andre humanitære aktører
Ha et godt overblikk over mediene og de relevante kanalene i Norge, til enhver tid.
Være løpende oppdatert på UNICEF sitt globale arbeid
Personlige egenskaper:
Du er positiv, utadvendt og løsningsorientert
Du trives med å være en sparringspartner og en ressurs som blir brukt på tvers i organisasjonen
Du evner å bygge gode relasjoner internt og eksternt
Evne til å tenke kommersielt og se potensialet i markedet
Oppdatert kunnskap om de nyeste trendene, teknologiene og verktøyene innen digitalt markedsarbeid
Trives med mange baller i lufta
Vi tilbyr:
En arbeidshverdag med varierte arbeidsoppgaver, faglige utfordringer og høyt tempo
En fremoverlent og ambisiøs organisasjon som jobber sammen om å skape en bedre verden
En organisasjon som har stor investeringsvilje i nye verktøy og prosesser
Nye og freshe lokaler i Nydalen som er tilrettelagt for en aktivitetsbasert og variert arbeidshverdag
Gode forsikrings- og pensjonsordninger
Ønskede kvalifikasjoner:
Erfaring med kommersiell PR, merkevarebyggende aktiviteter og strategisk markedsføringsarbeid
Gjerne bakgrunn fra PR- eller kommunikasjonsbyrå
Erfaring fra pressearbeid og forberedelse av pressesaker
Oppdatert kunnskap om de nyeste trendene, teknologiene og verktøyene innen digitalt markedsarbeid
God forståelse og innsikt i potensialet i SEO og etablering av innholdsstrategi
Du kan formulere gode og treffende budskap skriftlig, muntlig og visuelt.
Du har meget gode språkkunnskaper i norsk og engelsk, og er spesielt god i norsk rettskriving.
Du har innsikt i strategisk bruk av sosiale medier
Du har erfaring med Google Analytics
Du har kunnskap om å legge ut innhold til nettsider (web-kompetanse)
Søknadsfrist: 5.oktober, men vi leser søknader fortløpende. Stillingen vil rapporterer til Direktør for Markom, Marianne Myhrer Kristiansen og eventuelle spørsmål kan rettes dit.