Storm Samfunn skal ledes av Julie Remen Midtgarden og Zaineb Al-Samarai.

– Vi har vært unge damer i politikken, og er vant til å ta plass, så det kunne ha krasjet fullstendig

Nå skal rådgiverne Julie og Zaineb jobbe sammen for å levere tjenester innen politisk og strategisk kommunikasjon.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Vi ble spleiset av Marius Parmann, forteller Zaineb Al-Samarai.

Hun og makkeren Julie Remen Midtgarden skal sammen lede byrået Storm Samfunn. Torsdag ble det nemlig kjent at Petter Stordalen-eide Storm Communications får seg et nytt søsterbyrå.

Storm Samfunn blir politikksatsingen i Storm-familien, og skal levere rådgivningstjenester innen politisk og strategisk kommunikasjon. De nye lederne har god erfaring fra politikken og kommunikasjonsbransjen.

Al-Samarai er utdannet jurist og har blant annet vært vararepresentant for Arbeiderpartiet på Stortinget.

Midtgarden kommer fra Høyre, og har vært statssekretær, politisk rådgiver og kommunikasjonsrådgiver for Høyres stortingsgruppe. Begge har vært byrådssekretærer i Oslo, men for hvert sitt byråd.

– Det han tar i blir til gull

Midtgarden forteller at det er flere grunner til at hun ønsket å bli med på denne satsingen.

– For det første handler det om å være med på å bygge opp et selskap innen politikk og kommunikasjon fra bunnen. Det gjør at vi kan bygge kulturen, teamet og en måte å jobbe på som vi har tro på selv. For det andre har jeg jobbet med Marius Parmann før, og vet at det han tar i pleier å bli til gull. Når han, Per (Valebrokk, red.anm) og Petter (Stordalen, red.anm) har tro på å starte Storm Samfunn, er det bare å hoppe i det, sier Midtgarden og legger til:

– I tillegg ble jeg tiltrukket av kulturen og menneskene som allerede finnes i Storm. Det er en gjeng med hyggelige og morsomme folk som leverer rådgivning av aller beste kvalitet.

Fra venstre: Zaineb Al-Samarai i Storm Samfunn, Per Valebrokk i Storm Communications, Julie Remen Midtgarden i Storm Samfunn og Marius Parmann i Storm Communications.

«Det vi ser for oss er at vi skal bygge et byrå som består av de beste folkene innen politikk, samfunn og myndighetskontakt. At det er et selskap som består av mennesker med ulik bakgrunn, mangfold og som kan ha utradisjonelle innganger til kommunikasjon» uttalte Midtgarden til Dagens Næringsliv.

– Hvorfor er det viktig for dere?

– Det er viktig fordi vi mener at selskapene som lykkes i fremtiden er de som klarer å reflektere samfunnsutviklingen. For at vi skal kunne gi gode råd til bedrifter eller organisasjoner om hvordan de bør kommunisere eller snakke med politikere og andre målgrupper, må vi også ha rådgivere med ulik bakgrunn og erfaring som forstår de ulike målgruppene vi skal snakke til og hva som er viktig for dem.

Det er allerede flere byråer her til lands som spesialiserer seg på samfunns- og myndighetskontakt, blant annet velkjente byråer som First House, Corporate Communications og BCW.

– Hvordan skal dere skille dere ut?

– Vi tilbyr mange av de samme tjenestene, men vi har åpne kundelister, og vi opptatt av å være et byrå med et mangfold av rådgivere, sier Høyre-politikeren.

Unge med seniorerfaring

Arbeiderparti-profilen sier at hun fikk et tilbud hun ikke kunne si nei til. I likhet med Midtgarden fristet det å starte opp noe eget.

– Det var rett og slett tanken på å få lov til å være med fra starten av, bygge opp noe og eie noe selv som var noen av de tingene som trigget meg, sier Al-Samarai og legger til:

– Vi lever i et samfunn der de fleste kampanjer fra privat næringsliv handler om at kvinner eier for lite, styrer for lite. Når jeg får et slikt tilbud, og jeg er opptatt av å ta de mulighetene jeg får, måtte jeg bare tørre å hoppe i det og ikke feige ut. I tillegg følte på at det var bra folk som ville ha meg med, og det gjør det enklere å ville gå til noe. Selv om jeg hadde det bra der jeg allerede var.

– Du og Julie. Kjenner dere hverandre godt fra før?

– Nei. Det gjør vi ikke. Vi ble spleiset av Marius (Parmann, red.anm) som på et tidspunkt har jobbet med Julie og med meg på ulike ting. Han var ute etter unge og flinke folk som likevel har seniorerfaring innenfor politikken og erfaring fra bransjen fra før av. Da kom han på både Julie og meg, og tok en sjanse. Vi har vært unge damer i politikken, og er vant til å ta plass, så det kunne ha krasjet fullstendig. Men det er kjempegøy og hun er, selv om hun stemmer på feil parti, en veldig dyktig og bra dame.

Skal vokse

– Vi har allerede tenkt fremtidsrettet i form av at vi ønsker oss folk som har kompetanse vi vet vil være nødvendig i fremtiden. Vi vil ha mennesker som har drevet med politikk og kommunikasjon i mange år. En annen ting er at vi har egen erfaring og en egen kompetanse i form av hvem vi er. Vi kommer fra Høyre og Arbeiderpartiet, en av oss er oppvokst på Holmlia og har minoritetsbakgrunn, og en annen er oppvokst i Porsgrunn, sier hun og legger til:

– Vi er begge kvinner, det kommer vi ikke unna, og folk må forstå at vi ikke er ansatt fordi vi er kvinner, men det er likevel en viktig ting å ha med seg. Forskning og statistikk viser at stadig flere kvinner tar høyere utdanning, og det er viktig at kvinneperspektivet også kommer inn i kommunikasjonen.

– Dere har mål om å ansette flere etterhvert?

– Vi har planer om å vokse, men det viktigste for oss nå er å levere godt, skape merverdi for kundene og vokse i takt med kundeveksten, avslutter Al-Samarai.

Powered by Labrador CMS