MeyerHaugen lanserer Stillingspod (f.v) Sverre Haugen og Petter Meyer.

MeyerHaugen stiller krav til arbeidsgivere med podkast når de rekrutterer

– Det kan være sunt at det ikke bare stilles krav til jobbsøker, men også til arbeidsgiver, sier Sverre Haugen. Nå lanserer de podkasten åpent for alle.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

MeyerHaugens Stillingspod er en jobbstillingspodkast som skal fjerne fasaden og gi kandidaten en mulighet til å bli kjent med sjefen og arbeidsplassen.

– Vi har testet videostillingsannonser, men det fungerte ikke for oss, sier partner i rekrutteringsselskapet MeyerHaugen, Sverre Haugen.

De fant raskt ut at videoannonser ble for stive og fremsto for regissert, og valgte derfor å prøve ut noe annet. En stillingspodkast ble løsningen, og skal bidra til at kandidaten forstår om dette faktisk er en jobb som passer.

Utslagsgivende for flere kandidater

– I en podkast flyter samtalen bedre og helt naturlig. Da får vi formidlet informasjon om stillingen og hvordan det er å jobbe for bedriften. Og nesten det viktigste, hva slags kultur er det på arbeidsplassen og hva slags menneske er sjefen.

Allerede er det produsert 200 enkeltstående episoder som har blitt brukt som løsning i rekrutteringsoppdrag.

– Vi har fått enormt bra respons fra kandidater og oppdrag. Flere av kandidatene melder tilbake at podkasten har vært utslagsgivende for hvorfor de valgte å søke jobben. Dette er grunnen til at vi begynner å legge episodene ut offentlig.

Stillingspodkasten er tilgjengelig fra spotify

MeyerHaugens Stillingspod lanseres i dag med ti episoder, som kan høres fra Spotify.

– Vi har jobbet med dette under radaren i et par år, og fått gode tilbakemeldinger. Det er utfordrende å industrialisere, men vi mener dette er løsningen som fungerer bra for alle parter.

Stiller krav til arbeidsgiver

Haugen poengterer at de som vurderer å bytte jobb eller er på jakt etter en ny jobb, har et behov for å lære om kontor-kulturen, og vite litt om hvem man skal jobbe med.

– Dette kan være vanskelig å formidle gjennom en tekst, men i en podkast kan dette lett forklares og søkerne gjør raskt opp en egen mening. Det handler om å ha en uformell tone og mette soft value behovet til søkerne.

Gjennom podkasten får oppdragsgiverne ekstra synlighet, selve arbeidsoppgavene blir godt forklart, og i løpet av episodens halvtime, skal man skal bli bedre kjent med sjefen på en personlig og uformell måte.

– Situasjonen blir snudd opp ned. Kandidaten får høre et intervju av en potensiell fremtidig arbeidsgiver. Det kan være sunt at det ikke bare stilles krav til jobbsøker, men også til arbeidsgiver.

Han sikter til at mange jobbannonser krever mye, slik at dette er en fin mulighet til å beskrive hvem som passer inn og hvilke kvaliteter som er de viktigste.

Håpet er at de rette kandidatene søker på tillingen, og at utvelgelsesprossen i større grad består av riktig kvalifiserte søkere.

Powered by Labrador CMS