Partner og rådgiver i Teft, Ole Janzso har opplevd en heftig vekst i rekrutteringen frem til nå. Daglig leder i Medievikar, Marianne Thorvik forteller om høyere krav og større ønsker om tilleggskunnskap i næringen.

Rekrutteringsbyrå: – Første halvår har vært en eksplosjon med heftig vekst

Jobbsøkende prioriterte noe helt annet enn forventet lønn i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

To rekrutteringsbyråer ser en klar optimisme i arbeidsmarkedet, og begge opplever et løft i stillingsmarkedet, samtidig som at prioriteringene for de som ansetter har endret seg.

– Første halvår har vært en eksplosjon med heftig vekst, sier partner og rådgiver i Teft Ole Janzso.

Konkurransen øker

Han forteller om en tung periode fra april til juni i fjor med svært lav aktivitet. Ikke før i september begynte pila å peke oppover, og normaliseringen ventet helt til november i fjor. Så langt i 2021 har aktiviteten vist seg å være enda høyere enn før pandemien.

– Akkurat nå er etterspørselen betydelig høyere, og vi forventer en ytterligere vekst videre inn mot sommeren. Men selv om antallet stillinger øker, er tilgangen på kandidater det samme, og det gjør at det er større konkurranse om de beste kandidatenene.

Mange har, som følger av permitteringer og arbeidsledighet, hatt mulighet til å bytte jobb i året som var. Men kulturforandring har satt en stopper for mange, mener Teft-partneren.

– Jeg tror mange har kjent på en stor usikkerhet knyttet til et jobbytte. Vedvarende hjemmekontor har nok vært en faktor som har gjort det vanskelig å forestille seg en ny jobbhverdag uten en kulturforandring. Lønn ble langt mindre viktig i 2020, bedriftens stabilitet og trygghet har fått mye større verdi for jobbsøkende. Men med så stor konkurranse i arbeidsmarkedet vil vi se høyere lønninger. Mange av våre kandidater opplever å få flere jobbtilbud, og da blir ofte lønn en avgjørende faktor.

Flere bruker egen kompetanse

Teft-sjefen mener kommunikasjonsnæringen har fått en fornyet status i store selskaper, og merker en høyere anerkjennelse.

– Byråene gjennomgikk en krevende periode, annonsørene prioriterte interne prosesser, og gjorde arbeidet selv, inhouse. Første nedstengning rammet virkelig kommunikasjonsnæringen, da digital samhandling var nytt for de fleste, selv om dette er en digital bransje. Forrige høst var alle tunet på hjemmekontor, og da så man virkelig verdien i disse rollene og omstillingen som var integrert.

Nå som situasjonen har stabilisert seg og er på vei tilbake til normalen, ønsker både byråene og annonsørene å ansette igjen.

– Når optimismen stiger, følger det naturligvis med ansettelser. Byråene legger vekststrategier, annonsørene vil ha ledere med bredere kompetanse enn tidligere, og inhouse har fått et kraftig løft. Flere ønsker å utvikle kompetanse og stå for mer av arbeidet selv.

– Nå holder det å logge på

Også i Medievikar økte etterspørselen etter kandidater med bred kompetanse.

– Det ble stilt høyere krav og større ønsker om tilleggskunnskap. En etterspurt kvalitet har vært omstillingsevne, sier daglig leder Marianne Thorvik.

Hun mener evnen til «å snu seg raskt», og viljen til å være med på endringene er viktig. Og noe av det som endret seg til det bedre, og som vil prege fremtiden, er digitale kandidatintervjuer.

– Det åpnet mange flere muligheter for oss og aktuelle kandidater. Før har man blitt kalt inn fysisk til et intervju, nå har alt foregått digitalt, og virket som en mulighetsåpner.

Folk fra ulike byer fra hele landet har hatt mulighet til å gjennomføre intervju, og oppdragene til Medievikar har åpnet dører i hele Norge.

– I likhet med andre virksomheter ser vi at det ikke er nødvendig at folk gjør noe annet enn å «logge på». Dette bidrar til en fleksibel arbeidsflyt med langt flere kundemøter enn tidligere, avslutter Thorvik.

Powered by Labrador CMS