Et fly fra Norwegian og et SAS-fly på Oslo lufthavn. Det var altså disse to flyselskapene som lagde mest koronatrøbbel for norske forbrukere. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

SAS og Norwegian lagde mest koronatrøbbel for norske forbrukere

Det viser en fersk liste fra Forbrukerrådet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Forbrukerrådet fikk totalt 51 866 spørsmål fra forbrukere i fjor, der i overkant av 5000 av disse handlet om problemer på grunn av korona. Ikke overraskende gjaldt flest av spørsmålene om billetter til reiser, kultur- og idrettsarrangement.

Forbrukerrådet melder om at de fikk dobbelt så mange spørsmål om flyselskap i 2020 som året før. På topp ti-listen over selskapene forbrukerne hadde flest koronaspørsmål om ligger Norwegian øverst, med en «sterk» andreplass til SAS. Resten av listen fylles av reiseselskap, men vi finner SATS på sjuende plass og Elkjøp på niende plass.

Forbrukerrådets nettsider uttrykket Forbrukerrådets direktør Inger Lise Blyverket skuffelse over hvordan forbrukerne ble behandlet.

– Vi er skuffet over hvordan myndighetene satte forbrukerne på pinebenken. Når det gjelder måten selskapene behandlet kundene sine på, så skjønner jeg ikke at de tør. Klare rettigheter ble brutt, så 2020 går inn i historien som et kriseår også sett med forbrukerøyne, konstaterer hun.

Forbrukerrådets koronatopp

1. Norwegian Air Shuttle ASA

2. SAS

3. Ticket Feriereiser AS

4. KLM

5. Travellink NUF

6. Ving Norge AS

7. SATS AS

8. Hurtigruten AS

9. Elkjøp Norge AS

10. TUI Norge AS

Powered by Labrador CMS