Morgenbladet har en unik plass i den norske avisfloraen, både i kraft av å være en av de eldste avisene og ved å være en sentral arena for intellektuell debatt og tenkning.
Morgenbladet er i sterk vekst, og har i løpet av sin over 200 år lange historie aldri hatt flere lesere enn nå. Vår journalistiske ambisjon er å sette dagsaktuelle hendelser i perspektiv og analysere de vesentligste utviklingstrekkene i vår samtid.
De siste årene har Morgenbladet hatt en solid økning i antall abonnenter. Videre vekst vil kreve mer av oss. Nå er vi på jakt etter noen som kan hjelpe oss med økt innsikt som vi kan bruke til å intensivere utviklingen.
Vi søker derfor en datadrevet og kommersielt anlagt analytiker. Formålet er å gi Morgenbladet økt kunnskap om egne lesere og bidra til målene om å identifisere nye salgskanaler, øke abonnentenes lojalitet og redusere frafallet.
Arbeidsoppgaver:
Analysere kjøp og lesertall.
Vurdere effekten av etablerte salgskanaler, og identifisere nye.
Trekke innsikt ut av datasett i abonnementsbasen.
Strukturere innsikt og identifisere segmenter.
Foreslå tiltak som kan øke lojalitet og redusere frafall i abonnementsbasen.
Du vil blant annet jobbe med disse systemene.
Connect (Abonnementssystem).
Hightouch.
Piano Analytics.
Chartbeat.
Egenutviklede systemer for kampanjestyring og analyse.
Personlige egenskaper
Sterke analytiske egenskaper.
Tidligere erfaring med abonnementssystemer og/eller analysesystemer.
Høyere utdannelse innen markedsføring, økonomi, statistikk eller dataanalyse er en fordel, men ikke et krav.
Vi tilbyr:
Interessante arbeidsoppgaver og stort rom for nytenkning og eksperimenter
Konkurransedyktige lønnsbetingelser.
Gode pensjons- og forsikringsordninger.
Et sterkt samhold og hyggelige kollegaer som har et stort engasjement for Morgenbladet.
Nye, hyggelige kontorer sentralt i Oslo med flott kantineordning.