Fra The Trash Collection, laget av Try og IKEA.

Try inn på anerkjent topp 25-liste med IKEA-søppel

The Trash Collection har nådd den prestisjetunge listen til Contagious over de beste kampanjene i verden.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Contagious er et av verdens største magasiner for reklame, og den årlige kåringen av «The 25 most Contagious campaigns» pleier å gi en god pekepinn på hvilke kampanjer som er verdt å legge merke til, sier det kreative tospannet fra Try, Caroline Riis og Eirik Sørensen, til KOM24.

– Vi syns jo det er kjempegøy at The Trash Collection 2021 blir lagt merke til av Contagious, sier Eirik Sørensen og Caroline Riis.

Sammen med IKEA lagde de «The Trash Collection», en kampanje som ønsket å opplyse om hvilke tiltak kjeden gjør for å bidra til at kundene kaster mindre. Blant annet at IKEA kjøper tilbake møbler, og at det kan bestilles reservedeler.

– IKEA ønsket å løfte frem stegene de tar for å bli 100 prosent klimapositive innen 2030. Men det er vanskelig å nå gjennom til folk når du vil snakke om bærekraft, og enda vanskeligere når du er IKEA og møblene dine kan bli sett på som bruk og kast, bare fordi de koster lite, forklarer kreatørene

I godt selskap med Mouldy Whopper

Og dermed begynte innsamlingen av søppel.

– Så, for å få folk til å tenke seg om før de kaster møbler som kan ha lengre levetid, laget vi The Trash Collection 2021. Vi dro ut og fant ekte IKEA-søppel; på dynga, i borettslag, i skogholt og forlatt på gata. Så ga vi de en vask og noen reservedeler, og solgte de som en ny kolleksjon på IKEA.

Bidrag til The Trash Collection funnet i Gamlebyen.

Teamet er stolt over å blande seg inn på listen over de største kampanjene i verden.

– Vi syns jo det er kjempegøy at The Trash Collection 2021 blir lagt merke til av Contagious. Når man er vant til å se jobber som Fearless Girl, Dream Crazy og Mouldy Whopper på lista så er det litt av en anerkjennelse for en lokal norsk jobb.

Contagious er et magasin med utgivelser hvert kvartal, og gis ut av Contagious Communications. Også for IKEA var resultatet en gledelig overraskelse.

– Noe man bare drømmer om

– Dette er over all forventning og noe man bare drømmer om, sier markedskommunikasjonssjef i IKEA Tobias Lien, til KOM24.

Markedskommunikasjonssjef Tobias Lien.

Han er full av lovord om Try-gjengen med Riis og Sørensen i spissen.

– De er helt fantastiske. Dette var jo et veldig uoversiktlig prosjekt, nettopp fordi alle historiene var ekte, og da var tilliten vi har til hverandre helt essensielt for å få til en slik kampanje.

– Skjønte dere da dere lanserte filmen at den skulle treffe så godt?

– Man vet aldri hvor sterkt man treffer før man går på, men det er ofte et godt tegn hvis man er litt nervøs før man publiserer den. Det er en ærlig film, og vi håpet at den ville vekke oppmerksomhet. Men at den skulle treffe så godt internasjonalt kunne vi bare drømme om.

Lien og IKEA kjenner til den årlige kåringen gjort av Contagious.

– Vi kjenner godt til kåringen fra før av og at den har god kredibilitet. Så det å klare å havne på denne listen er en stor anerkjennelse.

Powered by Labrador CMS