Dette er det. Alt en fikk se på TV 2 var grilling av biff. Det var det mange som likte å se.

Coop viste fem minutter med grilling i EM-pausen - Da tok det fyr på sosiale medier

– Vi hadde ikke noe kjempebudsjett, så vi satset alt på et kort.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Lørdag kveld i pausen i EM-kampen mellom Belgia og Russland var det som vanlig tid for reklame på TV 2. Normalt sett er det et sett med reklamer som blir vist, noen nye, siden det er et mesterskap som samler hundretusenvis forran TV-en og noen gamle klassikere.

Men lørdag kveld ble TV-seerne utsatt for noe helt nytt. I alle fall i Norge.

Prøvde å gjøre noe annerledes

Alt man fikk se var fem minutter med grilling av biff. Og det var det. Biffen ble snudd noen ganger og biffen ble filmet fra et par ulike vinkler. Men noe mer skjedde egentlig ikke.

Men reaksjonene i sosiale medier tok fyr. Noen var negative til reklamen, men de fleste andre var svært positive og meldte at det kom garantert til å bli biff til middag i løpet av uken.

– Det som er problemet med grilling er å stå ut med noe som er litt annerledes. Reklamene blir ganske like. Her prøvde vi med noe som er litt annerledes. Vi hadde ikke noe kjempebudsjett, så vi satset på alt på ett kort, sier Per-Olav Andersen, markedssjef for egne merkevarer og master brand i Coop, til KOM24.

Ideen oppstod da han gikk til reklamebyrået We Are Live og PHD.

–Jeg sa at vi har ikke så stort budsjett, hvordan får vi mest mulig ut av det, sier han.

Satset alt på ett kort

Resultatet ble altså over fem minutter med grilling av biff.

– Dere satset alt på ett kort?

– Linært så gjorde vi det ja, innrømmer han.

– Men vi må ta sjansen på å bomme og, mener han.

Men han sier han aldri var nervøs.

– Egentlig ikke, vi hadde troen på dette, sier han.

Og de positive reaksjonene dukket opp umiddelbart i sosiale medier og på SMS til han selv. Han sier at da tenkte han at når har de lyktes.

– Og alt er organisk. Med hånden på hjertet, sier han.

Konkurrentene i Rema 1000 og Kiwi satser og knallhardt på grill-reklame om sommeren, det innrømmer Andersen kan være en utfordring.

– Om du ikke ser logoen så vet du ikke hvem som er avsender. Det er noe av det vi tenkte på med denne kampanjen, det må være tydelig avsender, sier han.

Ti sider med biff i magasin

Om de har hatt noen reell effekt av filmen i rene salgstall vet de ikke enda. De har særlig to parametere de måler etter. Det ene er rene salgstall, det andre er kjennskap til Grill perfekt-serien.

Det å vise over fem minutter med grilling tilsvarer en ukes vanlig kampanje på TV. Filmen på TV er del av en kampanje som går i sosiale medier, det åpne landskapet og på radio. De har og vist grilling av biff på over ti sider i et magasin.

– Vi har prøvd å lage en kampanje som henger sammen i alle medier, sier han.

Det kan og være den kommer til å bli vist på TV igjen.

– Det kan være, sier han hemmelighetsfullt.

Kampanje har og omtalt grillingen.

Powered by Labrador CMS