Ivor Murtic

Meltwater: – Skillet mellom SoMe og det virkelige livet skilles mer og mer ut

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Når verden er så tilknyttet og spredning av informasjon skjer så raskt, vil det være hendelser som tar steget fra SoMe og inn i det vanlige liv. De har blitt større og mer inflytesesrike enn de var før.

Det sier ivor Murtic i Meltwater på Social Media Days i Bergen, tirsdag.

Han snakket om at skillet mellom SoMe og det virkelige livet viskes mer og mer ut, og han mener man blir presset til å fortelle hvem man er i det digitale livet.

Tre sykluser

Og det at man hele tiden blir oppmuntret til å gjøre ting på SoMe, hva kan det gjøre for oss som bedrifter og privatpersoner, spurte han tilhørerne i salen.

Han peker på tre sykluser for sosiale medier.

Den ene syklusen er trender.

En trend er en hendelse eller et fenomen, de er kanskje positive men kan skape megatrender og gå inn i det virkelige liv.

Han peker på de berømte klippet fra sommerens fotball-EM der Christiano Ronaldo fjerner noen flasker med Coca-Cola fra en pressekonferanse og oppmuntrer folk til å drikke vann.

Cola fikk mye, til dels oppmerksomhet, mens Ikea var kjappe og kastet seg på og lanserte vannflasken Christiano allerede dagen etter.

Trender dør ut like fort som de dukket opp og det kan være negativt å hoppe på trend for sent for bedrifter.

Det neste steget er viralt.

Det er en hendelse eller et fenomen som på kort tid har spredning til veldig mange mennesker.

Kort vei til fremsiden av avisen

Her drar han fram GM og Will Ferrells angrep på Norge, der Universitetet i Agder var raske og svare, noe som ga de omtale verden over.

Det siste steget er å sette dagsorden.

– Veien fra ubetydelig trend til forsiden på avisen er kortere enn noen gang, sier Murtic.

Han sier at skillet mellom noe du gjør på fritiden eksisterer ikke lenger.

– Det dreier seg om å ta de røstene på SoMe på alvor, sier han og drar fram det han mener er et skrekkeksempel, norske Monkeybubblewaffle som reklamerte for produktene sine med svært utfordrende kledde jenter, noe som skapte opprør i sosiale medier og til slutt fikk selskapet til å trekke tilbake kampanjen sin.

– Selskapet ble holdt ansvarlige av sine følgere på SoMe, peker han på.

Murtic mener at stegene til suksess starter med å spørre seg selv om du er proaktiv eller reaktiv.

– Selv om du sover, sover ikke sosiale medier, sier han og kommer med et velmenende råd:

– Så neste gang du ruller, lytt, forstå og gjør noe med det.

Powered by Labrador CMS