Fims utvalg. Ledet av Helen Engebrigtsen, dommer Oslo Tingrett.

Fim ønsket seg en million - fikk 400 000 av Barne- og Familiedepartementet

– Det ville jo være veldig trist om vi som følge av ressursmangel eller andre prioriteringer så oss nødt til å legge ned Fim.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I begynnelsen av 2021 søkte ANFO og MBL om tilskudd fra Barne- og Familiedepartementet. De søkte om 1.000.000 kroner, men fikk bare tildelt 400.000.

Det skriver VG mandag.

– Vår innsats ligger imidlertid godt over den økonomiske kompensasjon vi har mottatt fra departementet. Vi har vurdert det som så viktig at vi klarer å etablere gode standarder også rundt influencermarkedsføring og har derfor valgt å bruke våre ressurser, også utover det bidraget vi har fått fra departementet, på dette. Det ville jo være veldig trist om vi som følge av ressursmangel eller andre prioriteringer så oss nødt til å legge ned Fim, skriver ANFOs Jan Morten Drange i en e-post til VG.

Formålet med Fim er å bidra til god og ansvarlig markedsføringspraksis for aktører som arbeider med influencermarkedsføring.

Målet er å redusere utseende- og kroppspress. Ordningen ble etablert i dialog med Medietilsynet, Forbrukertilsynet og Barne- og Familiedepartementet (BFD).

I søknaden til Barne- og familiedepartementet søker ANFO og MBL om 1.000.000 kroner for å «øke kjennskap til og opprettholde drift av Fagutvalget for Influencermarkedsføring i 2021».

– Det er klart at det kan bli utfordrende nå. Vi kommer selvsagt også til å søke på nytt. I tillegg har vi alltid et blikk i retning andre inntektsområder og effektive prosesser, skriver Drange.

Powered by Labrador CMS