Øyvind Alapnes og Tom Høgli med den nye drakten til Tromsø.

Fuse sitt drakt-stunt for Tromsø IL går verden rundt

Vil legge press på Qatarske myndigheter med sin nye tredjedrakt. Medier over hele verden skriver om stuntet.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Fra det øyeblikket vi ble presentert denne muligheten har vi satt alle kluter til for å kunne lansere konseptet så snart som mulig, sier direktør i Tromsø IL, Øyvind Alapnes.

Tromsø Idrettslag lanserte i dag verdens første drakt med integrert QR-kode for et profesjonelt lag, et samarbeidsprosjekt mellom klubben og Amnesty International for å rette søkelys på sportsvasking generelt, og VM i Qatar spesielt.

– Utrolig inspirerende

Drakten vil bli benyttet for aller første gang i sesongavslutningen mot Viking FK førstkommende søndag, 12. Desember. Drakten vil bli benyttet ved utvalgte anledninger gjennom 2022-sesongen, som leder fram mot VM i Qatar i november og desember neste år.

Omnicom byrået Fuse Norge har stått for idé, konseptutvikling, design og gjennomføring av prosjektet.

– Det har vært utrolig inspirerende å få jobbe sammen med Tromsø IL og Amnesty på dette prosjektet, og vi er glade for at de så til de grader har omfavnet konseptet vi presenterte for dem, sier Marius Ramdahl, Managing Director i FUSE Norge.

Han sier at å dedikere en drakt til et viktig budskap, godt hjulpet av med teknologi og en landingsside med oppdatert informasjon om en av klubbens hjertesaker, er slik de ser det noe av det sterkeste en fotballklubb kan gjøre.

– Drakten er hellig

– Drakten er hellig for klubb og supportere – og her er man villig til å gjøre denne viktige saken en del av drakt og klubbens DNA, sier han.

Malcom Bidali er tidligere migrantarbeider i Qatar.

Drakten ble lansert for aller første gang gjennom skann-bare bilder av Tromsø ILs kaptein, Ruben Yttergård Jensen og tidligere migrantarbeider Malcolm Bidali som ble arrestert for å belyse arbeidsforholdene og brudd på menneskerettigheter i sin blogg mens han arbeidet i Qatar.

Overrasket over oppmerksomheten

Lanseringen har fått massiv oppmerksomhet i norske medier i dag, og sprer seg også internasjonalt gjennom medier som The Guardian, ABC News, Washington Post, CNN, Eurosport Tyskland og Deutsche Welle.

– Det er alltid en glede å se at et prosjekt man har brukt mye tid og ressurser på å utvikle, og hemmeligholde, får den oppmerksomheten og effekten man ønsker, noe som tilsier at vi har skapt en spennende nyvinning og kombinert den med de helt riktige samarbeidspartnere, rundt et viktig budskap. At det skulle få så stor internasjonal oppmerksomhet er imidlertid lang mer enn vi våget å tro på forhånd, sier Pål Jakobsen, rådgiver i FUSE Norge.

Draktstuntet er gjort i samarbeid med Amnesty Norge som kaller det en gjennomarbeidet og innovativ løsning.

– I tillegg til en god løsning, er samarbeidet med Tromsø IL om denne kampanjen en god match, hvor vi sammen skal holde fokus på sportsvasking og forholdene i Qatar på dagsorden gjennom de kommende årene, sier Frank Conde Tangberg, prosjektleder i Amnesty International Norge.

Powered by Labrador CMS