Agnete Husebye, bedre kjent som «Agnetesh», vant Årets Influencer under VIXEN Awards i 2019.Tina Munkvold VASS PR
Fikk inn 30 000 nominasjoner: Her er semifinalistene til årets VIXEN Awards
Jenny Skavlan, Vegard Harm, Familien Nyhus og Johannes Høsflot Klæbo er blant de nominerte. Og for første gang skal det kåres en vinner i den nye kategorien «Reise og friluftsliv».
VIXEN Awards feirer ti årsjubileum i år og inntar Gamle Logen i Oslo, fredag 22. oktober. Prisutdelingen er en kveld der Norges beste influencere og profiler i sosiale medier skal hylles og kåres.
Den store prisutdelingen og feiringen ble tidlig valgt utsatt til oktober, for å unngå at den måtte gjennomføres digitalt.
– Vi har valgt å vente og håper og tror vi kan lage tidenes fest, uttalte daglig leder i VIXEN Pia Tryland, tilbake i mai.
Årets influenser kåres innen 14 kategorier, og i år finner vi en ny kategori som er tatt med i VIXEN.
Ved hjelp av Meltwaters Media Intelligence-plattform, kartla VIXEN og juryen potensielle nye kategorier.
– Det var stor enighet i juryen om at det burde legges til en ny kategori, basert på hvor mange influencere som lager godt, interessant og inspirerende innhold innen reise- og friluftsliv. Til tross for begrensede reisemuligheter i lang tid nå, ser vi at det likevel er mye godt innhold som har vært laget basert på reiser og turer i Norges land, sier Valen-Utvik om den nye kategorien.
Grunnlag for nominasjon er at alle influencere kan nomineres til VIXEN, enten de påvirker i egne kanaler og/eller sosiale medier. Det er spesifikke krav for hver av kategoriene, og den estetiske profilen vil vurderes ut ifra hvor engasjerende og effektiv kommunikasjonen er.
Juryen har tatt høyde for regler og merking av reklame og hva slags helhetsinntrykk profilen gir. Snapchat og story-innhold vil ikke alene gi grunnlag for nominasjon, men vil være med i vurderingen.
Folkets favoritt i 2019 ble Funkygine.
Nominasjonene stengte 1. september og i år meldes det om rekordmange nominasjoner. Hele 30 000 nominasjoner har en doblet jury behandlet, før de nå har kommet frem til semifinalistene innen de 14 kategoriene.
– Juryen i år er nok den sterkeste noensinne med dyktige fagfolk på hver sin kant. Vi føler oss sikre på at disse menneskene kommer til å ha god oversikt over Influencer-markedet i Norge, uttalte juryleder Astrid Valen-Utvik.
Årets jury består av:
Astrid Valen-Utvik (Juryleder), sosiale medierådgiver i Valen-Utvik
Camilla Bjørn, redaktør i NRK P3
Halvor Harsem (KongHalvor),YouTuber og podkaster
Ingeborg Heldal, redaktør i KK, AllerMedia
Benedicte Kristiansen, Head of Strategy and Operations i Meltwater
Erik Waatland, ansvarlig redaktør, daglig leder og eier av Medier24 og KOM24
Janne Monsen Tveit, redaktør i 730.no
Maren-Ronja Tufte Bjånes, Customer Success Manager i Inzpire.me
Nastaran Kowkabi, kommunikasjonsrådgiver i Kowkabi Kommunikasjon
VidarSingh, daglig leder og partner i mangfoldsbyrået OSS
Helle Tjaberg, redaksjonssjef i Maison Interiør, Story House Egmont
Pål Nisja-Wilhelmsen, direktør for innovasjon og forretningsutvikling i Nettavisen