Lars Vangen, er rådgiveren til Trygve Slagsvold Vedum og leder i kommunikasjonsavdelingen i Sps stortingsgruppe.

Senterpartiets spinndoktor: – Jeg tror altfor mange bruker for mye tid på excel-ark, analyser og fokusgrupper

Lederen i kommunikasjonsavdelingen i Sps stortingsgruppe sier han ikke skjønner partier som bruker tid på dette med fokusgrupper og excel-ark for å planlegge kommunikasjonen sin.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Det er en veldig enkel tankegang som ligger til grunn for jobben vår. Vi skal ikke drive med fokusgrupper, målinger og kartlegginger. Det har vi ikke gjort siden Trygve (Slagsvold Vedum, journ.mrk) tok over.

Det sier Lars Vangen, rådgiver for Trygve Slagsvold Vedum og ansvarlig for stortingsgruppen til Senterpartiets kommunikasjon.

– Helt fjernt for meg

Partiet har de siste årene opplevd en enorm vekst på meningsmålingene og har nå blitt et troverdig regjeringsalternativ om tallene holder seg til valgdagen.

Så hvordan tenker de i et av landets største parti når det kommer til kommunikasjon? Hva er planene deres fremover?

KOM24 har snakket med Vangen for å prøve å bli litt klokere.

– Jeg tror alt for mange bruker for mye tid på Excel-ark, analyser og fokusgrupper. De bruker ekstremt mye tid på å tenke - og for lite tid på å mene og representere interesser og verdigrunnlag, sier han om politisk kommunikasjon.

Vangen forteller at han med interesse leser intervjuer med andre parti som sier at de nå skal begynne å treffe folk i Bergen eller Trondheim, unge eller mann (64).

– Det er helt vanlige setninger hos folk som tenker politikk og strategi. For meg er det fjernt. Vi skal ikke nå spesielle grupper, aldre eller kjønn. Vi har et verdigrunnlag som handler om sentrum-periferi, folkestyre, makt og det å gjøre hverdagen bedre for folk. Dette er universelle verdier som ikke er forbeholdt spesielle grupper.

Han sier at dette er tanker som har ligget fast hos Senterpartiet de siste seks-syv årene, etter at Slagsvold Vedum tok over makten i partiet. Og en viss resonans har disse tankene hatt ute blant det norske folket. For da Slagsvold Vedum tok over makten i partiet, lå de og vaket rundt fem prosent på meningsmålingene og ville fått inn ni representanter på Stortinget. Ved Stortingsvalget i 2017 fikk de inn 19 representanter. Gjennomsnittet av målinger for juni gir partiet 17,7 prosent av stemmene og potensielt 33 representanter på Stortinget.

Med det er de i ferd med å bli en maktfaktor og kan ende opp i regjeringsforhandlinger om alt går etter planen.

Stoler på seg selv

Vangen forteller til KOM24 at de ikke bryr seg om at noen mener de er dårlige på strategi eller i sosiale medier.

– Vi har stolt på oss selv fra dag én, det har gitt tillit og troverdighet over tid.

Han sier at de har et mål om å stille på mest mulig av debatter og arrangement, men forteller at å være et parti med 20 prosent på meningsmålingene, men som har representanter som et parti på ti prosent, så rekker de ikke over alt.

Høyskolelektor Ketil Raknes har sagt til KOM24 at Senterpartiet har lært av måten Høyre framstilte Erna Solberg da hun ble lansert som statsministerkandidat - og hun ble mer folkelig i stilen.

Det vil ikke Vangen svare på.

– Det er heldigvis verken professorer, kommunikasjonsbyråer, retorikkeksperter eller hvem det nå er som skal styre landet. Det er deilig at det er folkestyre og at det er folks oppfatning som skal avgjøre det, sier han.

– Men du svarte ikke på spørsmålet mitt?

– Nei da, men Senterpartiet utfordrer mange maktmønster og mange har interesse av at vi ikke skal få makt og innflytelse. Særlig innen PR-bransjen er det mange som vil stille oss i et dårlig lys. Det må vi utfordre.

Det var i vinter partilederen hans fyrte løs mot det han kalte for PR-boblen. Vedum varslet da at de skulle skru igjen den offentlige pengekranen om de kom til makten.

Varsler begrensninger på kommunikasjonstjenester

Ifølge Finansdepartementet bruker staten omtrent 440 millioner kroner på PR-tjenester i året. Det inkluderer riktignok ikke helstatlige selskaper.

– Hvor kommer dette hatet mot PR-bransjen fra?

– Vi mener at PR-bransjen er en lovlig bransje, det er ikke det det handler om. Men konsulentene og PR-byråene har fått for masse makt, de kan kjøpe innflytelse gjennom kontakter og styrer. Vi skal ta makten tilbake til folk og gi mindre til de som vil kjøpe seg påvirkning. Skattepengene skal ikke gå til PR-byrå, sier han og varsler en innstramming i innkjøp av tjenester fra statens side om Sp kommer til makten.

Vangen varsler og at det blir begrensninger for de ulike direktoratene å inngå samarbeid med kommunikasjonsbyråene om de kommer til makten.

– Det partileder har sagt at er om vi får makt er den typen kjøp av PR-tjenester ikke lov og må godkjennes på politisk nivå, sier han.

– Vil dere og stramme inn på antall kommunikasjonsfolk som de ulike departement og direktorat får lov å ha?

– Da er vi over på den politiske verden og det er det politikerne som skal svare på, men det er et uttalt mål at man skal ha mindre fokus på det, at man skal slanke pengebruken på det eksterne og interne, sier han.

Selv har Senterpartiet fire kommunikasjonsfolk tilknyttet Stortingsgruppen sin i dag, i tillegg til «noen som jobber med interninfo i partiet», som han sier. De kommer ikke til å øke det antallet til valgkampen.

– Om dere kommer til makten, kommer dere til å øke tallet på kommunikasjonsfolk da?

– Vi skal være minst mulig kommunikasjonsfolk, men vi må være nok til at vi får svart ut alle mediehenvendelsene, sier han.

– Så du avviser ikke at dere kan komme til å øke kommunikasjonsstaben?

– Jo større man er, jo større behov er det for folk som jobber med kommunikasjon, sier han.

Har ikke personlig behov for å være i media

– Hva er smertegrensen for dere?

– Når systemet er så stort at du lager strategier der man ikke kan snakke sammen i samme rom, er det for mye.

– Men det er vel avhengig av størrelsen på rommet?

– Jeg tror ikke vi skal ha flere kommunikasjonsfolk hos oss.

Om sin egen rolle sier Vangen til KOM24 at han ikke har noe mål om å være mye i media, på Facebook eller i kommentarfeltene.

– Det er ikke meg det handler om. Mitt mål er å få fram politikerne våre sin styrke. Jeg er ikke en part, jeg skal hjelpe til for de folkevalgte, sier han og legger til:

– Folk som har min rolle gjør seg for viktige og stikker hodet for mye fram. Det er ikke strategi det bør handle om, men politisk debatt. Folk må få velge hva de vil, men det blir mye debatt rundt dette med strategi. Det får noen ganger for mye plass i politikken, det ser folk og, sier han.

Powered by Labrador CMS