Det nye app-ikonet ble lansert i sommer til blandet kritikk.

Helsenorge fikk sterk kritikk av Dysleksi Norge, nå skal de samarbeide

– Vi har etablert en god dialog.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I 2016 vant Helsenorge brukervennlighetspris. I juli i år lanserte de et nytt appikon, som fikk mye kritikk for å være uleselig for mange. Blant annet Dysleksi Norge mente folk med lese- og skrivevansker, synsvansker og dysleksi ville ha problemer med å lese navnetrekket i app-ikonet.

Forenkler ikonet

Avdelingsdirektør innbyggertjenester i Norsk helsenett og ansvarlig for Helsenorge, Jacqueline Paulsen fortalte rett etter lanseringen at ikonet var laget for å ligge tett opp mot den grafiske profilen deres.

Nå skal appen videreutvikles, og Dysleksi Norge skal bidra i testingen.

Avdelingsdirektør innbyggertjenester, Jacqueline Paulsen jobber med å videreutvikle Helsenorge-appen.

– Vi har etablert en god dialog med Dysleksi Norge, som har flere gode innspill til arbeid med språk og utforming av Helsenorge i stort. De har også sagt ja til å bidra i videre testing ved endringer, sier Paulsen til KOM24.

Noe Åsne Midtbø Aas i Dysleksi Norge bekrefter.

– Det stemmer at vi har blitt enige om et samarbeid, og vi vil bistå så godt vi kan i videreutviklingen.

Paulsen sier også at Helsenorge skal være tilgjengelig for alle og at de derfor jobber systematisk med alle tilbakemeldinger.

Det er viktig å høste erfaringer og jobbe strategisk med eventuelle endringer av app-ikon. Vi har planlagte aktiviteter mot en gradvis forenkling av ikonet etter hvert som kjennskap og kunnskap til Helsenorge øker.

Hovedmålet med appen er i første omgang er å gi innbyggerne enkel og rask tilgang til Helsenorge-tjenester.

– Vi vet at enklere innlogging er viktig for en del brukere og brukstilfeller. Med den nye appen kan man velge å logge inn med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller personlig kode. Man trenger derfor ikke å logge inn med ID-porten hver gang man skal bruke tjenestene.

Rikere funksjonalitet

I appen får man snarveier til alle tjenestene man har tilgang til på Helse-Norge, enten ved direkte uthopp til nettsidene på mobil, eller gjennom navigasjon fra innholdspaneler i appen som viser hva som er nytt siden sist du var logget inn.

– Et annet mål med appen var å etablere et robust, skalerbart og sikkert fundament, tilrettelegge for ny sikkerhetsmodell og nye APIer på Helsenorge. Dette legger grunnlag for å på sikt kunne tilby rikere funksjonalitet og noen flere tjenester direkte i appen som er tilpasset ulike brukergrupper og behov. Først ute er ungdom, som vil få et eget sett tjenester knyttet til skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom.

Dette tilrettelegger også for at flere digitale verktøy som pasienter vil benytte som del av behandlingen på sikt kan fungere i samspill med tjenester i Helsenorge.

Powered by Labrador CMS